Det beste fra 2016

Som seg hør og bør har vi tatt et lite tilbakeblikk på de beste kampanjen i 2016, vi håper dette kan inspirere flere til å sette i gang innsamlinger for oppstartsfirma og gode gjerninger!

Årets skaperglede

Fair and Square har knust alle rekorder ved å samle inn nesten 500 000, fra 994 givere De har nå kommet i gang med produksjon, og i februar åpner de nettbutikk! De har klart det de store kleskjeden ikke ser ut til å klare: å gi de som syr klærne våre gode arbeidsforhold, anstendig lønn og fri i helgene. Den støtten de fikk i crowdfundingkampanjen hjalp de økonomisk, og beviste at norske forbrukere bryr seg! Gratulerer!!

 

Årets giverglede

Lille Emma ble født med CP, og var avhengig av en operasjon for å lære å gå. Historien hennes nådde ut til hele 620 givere, som til sammen donerte over 190 000 kroner! I november fikk hun tatt operasjonen, og nå kan Emma gå selv!

 

Årets nest beste

Lille Bahez er en 2 år gammel syrisk gutt som ble kraftig forbrent i en brann i en flyktningeleir i Hellas. Så langt har 972 givere gitt 193 000 kroner - and counting! Pengene går til operasjoner og rehabilitering av Bahez og mammaen hans som også ble skadet. Dråpen i Havet er organisasjonen som koordinerer innsamlinga, og de har noen som sitter ved sykehussenga og støtter familien i den vanskelige tida. Det er litt juks å ta med denne  på kåringa for 2016, for du kan bidra helt fram til  7. januar, men vi synes den var så imponerende at vi ikke klarte å la være!

 

Årets mest overfinansierte

Ingrid reiste til flyktningeleiren i Skaramangas, Hellas, i desember, og hun ønsket å ha litt mer å bidra med på turen. Målet var 1000 kroner ekstra, og hun endte opp med 1 740% mer enn det hun ba om, hele 17 400 kroner. Sammen med de 29 giverne håper vi mange får en litt bedre situasjon, takket være Ingrid! 

(Lei deg for at du gikk glipp av denne? VI har flere innsamlinger for Syriske flyktninger aktive akkurat nå!)

 

Årets raskeste

Innsamlinga til forskning på Dravet Syndrom satte en ny rekord i rask innsamling. Elliot ble født med dette sjeldne syndromet, og mammaen hans ønsket å samle inn et lite bidrag på 5 000 for å støtte videre forskning som på sikt kunne hjelpe både Elliot og andre med Dravet. 15 minutter etter at kampanjen ble publisert hadde hun nådd målet! Til sammen gav 285 givere over 50 000 kroner, vi håper dette kan være med å gi Elliot et bedre liv i framtida!

Fail fast!

Nå har du utviklet konseptet ditt, du har laget en inspirerende video og du har vurdert hvert eneste lille ord og utropstegn i kampanjeteksten - nå er du endelig klar til å dele kampanjen din! 

1: Sett i gang! 

Når du deler kampanjen på twitter eller facebook eller instagram, ha en agenda. Hva vil du med  posten, og hvem er det som trenger å se den?

Bruk tydelige "call-to-actions" når du deler kampanjen din:

  • lik siden min
  • følg meg på twitter/instagram/facebook
  • klarer jeg å få x-mange følgere?
  • støtt kampanjen min ved å kjøpe denne belønningen
  • støtt meg med kodeord "frosk" <beløp> til 2484

Lag innleggene dine interessante og målrettede, og bruk Facebooks mulighet til sponsing for alt det er verdt!

2: Ta vare på offline-kontaktene dine!

De aller fleste er på nett, men det er ikke alle som lar seg engasjere der. Mange trenger å snakke med deg direkte. Ta deg tid til disse. Ring rundt og snakk med venner, slekt og kontakter. Spør gjerne etter deres mening om prosjektet og kampanjen. Er det noe de ikke forstår? Er det noe som mangler? Lar du alle som er involvert få litt eierskap og muligheten til å påvirke, er sjansen større for at de går inn og deler på sosiale media.

3: Fail fast

Tilbake til start! Hva er det som ikke funker? Kanskje har ikke prosjektet ditt livets rett. Kanskje forstod ikke de potensielle kundene dine hvorfor prosjektet er så bra. Det kan føles som et nederlag, men det er bare et steg mot å finpusse konseptet ditt. Og takket være crowdfundingkampanjen har du nå avdekket svakheter, og du er klar til utbedring og utvikling av prosjekt versjon 2.0 - 3.0 eller 4.0.  

En Crowdfundingkampanje er rett og slett en superrask test av konseptet ditt, og nå er det å ta tilbakemeldingene til deg og bli enda bedre!

 

 

Crowdfunding på 1-2-3

For gründere kan crowdfunding være en mulighet til å bygge en større kundegruppe og skaffe finansiering til å komme i gang med produksjon eller vekst av selskapet. Dette er tre enkle punkter å tenke over når man begynner å jobbe med en kampanje.

 

1: Konseptutvikling: hvem er du, hva lager du, hvordan skal du selge det? Kanskje sitter du med en revolusjonerende oppfinnelse, med teknologiske finesser som kun eksperter kan forstå seg på. Det selger ikke. I konseptutviklingsfasen må du definere hvordan produktet eller tjenesten din skal forandre livet til kunden!  

2: Presenter deg godt: bruk tid på å planlegge hvordan du framstår i sosiale media. Det er lurt å bli kjent med folk i miljøet hvor det er interesse for prosjektet ditt. Klarer du å oppnå tillit i et relevant miljø, er veien til målet mye kortere! Det er ikke bare prosjektet ditt du skal presentere, men også deg selv og teamet bak. Crowdfunding handler mye om tillit, og dere må vise at dere har kunnskap og gjennomføringsevne til å holde det dere lover i kampanjen. 

3: Vis takknemlighet: Før du i det hele tatt har fått inn ei krone, så kan du begynne å takke folk for at de bidrar. Du er sannsynligvis takknemlig fordi du har  kommet så langt som du har allerede! ! Du har nok allerede fått god hjelp av familie, venner og samarbeidspartnere. Det kan være lurt å nevne all støtten du har mottatt underveis. Da viser du både at der er flere som tror på ideen din og synes det er verdt å støtte. I tillegg framstår du som en genuint hyggelig person, det hjelper også når man skal crowdfunde!

 

 

Årets julekampanje er i gang!

De siste ukene har vi jobbet hardt med Bidras juleprosjekt, endelig er det live! 

I samarbeid med Frelsesarmeen og SpareBank1 Oslo Akershus, har vi lansert juleklem.no, en crowdfundingplattform for innsamling av midler til julegryta og julegaver til barn og unge. 

På juleklem.no kan alle lage en kampanje for å samle inn støtte til Frelsesarmeens ikoniske julegryte. Man kan gi penger rett i den store gryta, eller støtte en av de mange små kampanjene som er startet, for eksempel Barney og Cecilias innsamling. Flere lokallag har allerede lagt inn si gryte - det blir spennende å se hvor i Norge Frelsesarmeen har de mest dedikerte støttespillerne! 

Når det nærmer seg jul er det mange som ønsker å hjelpe andre. Vi får inn flere kampanjer fra privatpersoner som har lyst til å samle inn til gaver eller julemat til noen som trenger det. Mange kjenner et stort behov for å hjelpe, men de vet ikke helt hvordan.

Det er derfor vi er så stolte av å være med å utvikle Frelsesarmeens crowdfundingplattform. Her kan du gjøre mer enn å gi. Du kan starte innsamlinger i ditt navn, du kan legge ut julegaven din som en innsamlingsaksjon, eller du kan oppfordre andre til å støtte de samene du tror på. Ved å engasjere andre i den saken du tror på, kan en julegave bli til ti. Fordelen for deg er dessuten ikke behøver å tenke på det praktiske - Frelsesarmeen fikser alt! 

På toppen av det hele har SpareBank1 Oslo Akershus bestemt seg for å legge litt ekstra penger i potten på de grytene som samler inn mest. Det vil si at ditt bidrag kan dobles av Sparebank1 Oslo Akershus! 

Å være med i utviklinga fra en vill idé til en nettside som lever sitt eget liv er utrolig gøy. Prosjektet har vært ledet av Magne med en inspirerende og imponerende gjennomføringskraft. Utviklerteamet med André i spissen stiller med svart belte i dataninja og arbeidsmoral. Filmskaper Christian filma og klippa sammen årets mest avhengighetsskapende feel-good juleklemmefilm. Sånt blir det bra saker av - vi krysser fingrene for et godt resultat for Frelsesarmeen og alle de tusen som skal få julemiddag og julegaver!

PS: Følg juleklem på facebook!

 

Hvordan lykkes med crowdfunding - Flaksfaktoren

Om du har vurdert å starte en crowdfundingkampanje har du helt sikkert på et punkt googlet "hvordan lykkes med crowdfunding" eller noe lignende. Og du har funnet svar! Det er mange gode tips og råd, og de fleste går ut på hvordan man aktiverer nettverket sitt, presenterer kampanjen og firmaet og bygger tillit. 

 Mange gode råd, og vi skal skrive litt om alle i bloggen. Ofte er det likevel tilfeldigheter som blir avgjørende. Et artig eksempel på dette kom nettopp fra en av alliansepartnerne våre, mesenaatti.me i Finland.  

Et museum med tanks fra andre verdenskrig hadde behov for en garasje og fant ut at crowdfunding kunne være en god måte å finansiere den på. Kampanjen gikk ganske treigt – helt til en japansk turist tilfeldigvis tok turen innom museet. Han syntes en av tanksene lignet på en han hadde sett i en anime-serie og begynte å undersøke. 

Enden på visa ble at museet klarte å folkefinansiere over 80 000 Euro! Over halvparten av donasjonene kom fra Japan, og en betydelig sum direkte fra skaperen av denne anime-serien. Det viste seg at skaperen hadde blitt inspirert av nettopp denne tanksen og ville gi noe tilbake til museet.

 Nå har museet fått en ny "utfordring": produksjon av informasjonsmateriell på Japansk!

Denne historien viser to utrolig interessante aspekter ved crowdfunding: 

  1. Du vet ikke hvem som er din "crowd" før du har lansert kampanjen. Nettverket ditt er alltid det viktigste i en kampanje - men er du heldig eller har gjort godt forarbeid (eller begge) kan kampanjen begynne å leve sitt eget liv. Det er da det virkelig kan ta av! 
  2.  Crowdfunding er mer enn penger! De nye kundene er minst like viktige. Det er viktig å ha i bakhodet når du skriver kampanjen, gjør det lett for alle som er interessert å skrive seg på mailinglista di og følge deg i sosiale medier.